tirsdag 23. juni 2015

Ny 300mm Zoom


For første gang har vi slitt ut et objektiv! Nikon Nikkor 55-300mm f4.5-5.6 er utslitt. Det har låst seg, etter lengre tid med slark. Ikke så veldig imponerende, bare tre år gammelt.

Så hva blir det neste, vi måtte opplagt ha en oppgradert erstatning? Det er mye å velge mellom, som Nikon Nikkor 70-300mm, f4.5-5.6, eller nye ekstreme produkter som Tamron 16-300mm, f3.5-6.3. Spennende å kikke litt rundt.

Jeg har blitt veldig glad i disse relativt lette tele zoomene. Passer godt til mange situasjoner, er lette å ta med seg, og nettopp derfor så viktig: uten kamera ingen bilder. Men med inntil 300mm, masse bra bilder, gjerne knyttet til litt tilfeldige situasjoner: en krikkand under bruen, en hauk som flyr over, en stær på plenen, osv.

Ringhalelemur i Kristiansand Dyrepark: 175mm, 1/400s, f10, ISO200

Så den må altså ikke være for stor og tung. Samtidig har jeg lyst på en liten oppgradering. Og tankene gikk mot originaloptikk, men den gang ei. Jeg fant fort ut at den er gammel og ikke spesielt moderne. Samtidig ble jeg advart mot 16(18)-300mm zoomer: lyssvak der jeg bruker den mest, og optikken er ikke god nok til å klippe ut senter av bilder for forstørrelser.

Hubro i Kristiansand Dyrepark: 185mm, 1/250s, f10, ISO200

Så da beveget jeg mot mot et nyere Tamron produkt, som nok var noe større enn jeg hadde tenkt meg, men med en relativt attraktiv prislapp: Tamron 70-300mm, f4-5.6. Jeg landet på denne av flere grunner:
  • Relativt ny modell, dvs moderne optikk og elektronikk
  • God optikk for prisen, kraftig oppgradering fra Nikkor 55-300
  • Full format muligheter (fremtidssikker - jeg tror fullformats brikker kommer på mindre kamera)
  • Jevnt over litt bedre lysstyrke (om enn lite ved 300mm)
  • Stillegående
Den har sine svakheter, den er for eksempel ikke vanntett denne gangen heller.

Tamron 70-300mm, f4-5.6 (maks størrelse). På min Nikon D5300.
Bildekvaliteten synes jeg virker veldig lovende, og føler meg nå trygg på å ha en god og varig løsning. Men det gjenstår jo å se om den tåler flere turer til Afrika i jeep på dårlige veier, det var nok det som tok knekken på det forrige objektivet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar